fredag 13 maj 2011

Hola....

Flygdax.

Ja nu är vi hemma från några fina dagar i Barcelona.
Jag hatar egentligen spansktalande länder, jag tycker dom är buffiga, gapiga och stirriga, jag drar alla över en kant.
Men jag må säga att det var trevligt, förvisso körde taxichauförren på en annan bil och skrek några väl valda spanska ord, men annars var det ganska lugnt.
Vi bodde bra, mitt i smeten, inte långt ifrån den1200 meter långa gatan La rambla.
Vi var inne på den stora marknaden de fanns allt möjligt gott att förlusta sej med, allt från frukt, bär, godis, till kött och fisk.
Det var en fröjd för ögat, alla dessa färger och former.



Vi tog bussen en dag och åkte runt stora delar av staden, vi var givetvis på den fantastiska kyrkan La Sagrada famillia som började byggas 1882 av en herre som hette Antoni Gaudí och dom säger att kyrkan ska vara färdig byggd år 2026. De tror jag inte ett dugg på, jag tror nämligen att det är hela grejen, att helt enkelt aldrig bygga den färdigt.
Det var en enastående byggnad, de var synd att de inte spelades någon musik där inne för den akustiken måste varit något ut över det vanliga.
Park Güell är en park som samme herre lät anlägga de besökte vi också, mycket var gjort av mosaik, inte min smak alls men ändå kul och se.


Ute.

Inne.

Vi var också och tittade på världens största Picasso museum med 3.800 verk, får väl säga även här, att det är inte riktigt min typ av konst, men även detta var fantastiskt att faktiskt få se.
Mitt lilla mys sov under hela rundvandringen och skötte sej exemplariskt, inget att skämmas för där alltså.


Vidare kan väl sägas att vi var inne på Spaniens största varuhus El Corte Ingle, kan väl säga att NK kan slänga sej ganska mycket i väggen.
Priserna var  ungefär dom samma som hemma men utbudet kan man ju inte klaga på, nu var vi inte på shopping humör direkt utan har tänkt att spara den biten till NewYork resan i höst, men visst är de mysigt att gå runt och titta och känna på alla saker som finns.

Vi strosade runt mycket, tog en båttur, åt glass och njöt av livet och varje gång jag kom att tänka på min sk fru så tänkte jag lite till och på vad många sagt till mej....Allt har en mening.
Sen var meningen var i de hon gjorde la jag faktiskt inte så stor vikt över, inte just då....Underbart.

Promenad på stan.




Tramsiga mamman :)
Man lär sej ju alltid en massa när man är ute på resande fot både nyttigt och onyttigt.
Denna resan så lärde jag mej mycket om arkitekten Antoni Gaudi, jag lärde mej om hans verk och parker att han avled efter att han blivit överkörd av en spårvagn.
Jag lärde mej att Picasso var en bock som varit gift två gånger men haft en hel hög med älskarinnor, ja jag blev väl inte så värst förvånad, konstnärer är ju lite speciella.
Jag lärde mej att den Spanska flaggan är den äldsta i Europa.
Jag blev åter igen påmind om att min dotter är ett enastående, glatt och underbart resesällskap.
Säkert har jag lärt mej en massa mer saker men de kommer jag inte i håg just nu, men jag vidhåller, att resa är att leva.
Och Barcelona är en stad jag kan tänka mej att ta med min kärlek och gå hand i hand med..Ja myset får ju följa med igen förstås.

Myset vill ha glass...
Myset fick sträcka ut och busa lite på hotellet, de blev ju mycket maghäng och vagnåkning
men hon tog det bra.
                                                                                                                                                                       


Borta bra men Jockarp bäst.

1 kommentar:

  1. hej!vad härligt det ser ut! åker du och mollie själva på era resor eller tar ni med någon vän? vi åker nog till london i augusti men då får barnen stanna hemma;D

    SvaraRadera