tisdag 27 december 2011

Är det okej?



Ja jag ställer mej frågan.
Det kan vara stötande att säga negerbulle, de är strängeligen förbjudet, de ska heta chokladboll, stackars dom som är mörka....
Det kan vara stötande att säga finskpinne, det är inte förbjudet men dock inte riktigt ok.
Kinesen fick inte sitta kvar på förpackningen på kinapuffarna, negern på nöt crems förpackningen är borttagen, ja det finns säkert massvis med fler exempel på saker som är stötande och har plockats bort i vårt samhälle.
De jag nu ställer mej frågande till är får man skriva att skinkan är flatrökt eller skriva på det crispiga lövtunna brödet som heter flatbröd, är det okej, är det inte stötande i vissa grupper i vårt samhälle?




Jag är själv en person med många principer, principfast och ändrar mej inte gärna när jag snöat in på något, vilket jag ofta ser som något posetivt, jag kan i bland bry mej hur mycket som helst om en sak, det kan vara en liten skitsak i många andras ögon men just i mina ögon och i min värld tycker jag att den lilla skitsaken är värd att fightas för.
Jag har nu på äldre dagar iallafall lärt mej att inte ta alla fighter som viner förbi och retar mej, jag väljer dom numera med omsorg.


Somnade på sin post :)

I min värld är det löjligt att bry sej om ifall någon säger negerbolle, men i en mörkhyad värld är det kanske inte en sån struntsak, finskpinne kanske är stötande för en som kommer från Finland vad vet jag. Kinapuffar är kanske jätte upprörande för alla kineser.
Frågan är känner sej någon homosexuell kränkt av den rökta skinkan eller av de lilla brödet, eller gör de flesta som denna flatan, flinar lite och väljer just den fantastiska flatrökta skinkan när man går där i affären?
Ja de är sånt som aktiverar min hjärna när den inte är inställd på politiker, ex frun eller nån ny flamma.
Jag måste säga att jag är ganska nöjd med den delen av kroppen som kan aktiveras av såna i mitt tycke små saker. Lite vardags funderingar helt enkelt.


Ja och igår stoppade stegräkningen på 2 mil och det med ett mys på ryggen, så jag var helt övertygad om att jag skulle vara stel som en gammal gumma när mina fötter tog mark från sängkanten i morse, men döm om min förvåning, jag kände mej som vanligt ung som en liten fjortis.
Dock har jag en blåsa under foten som känns lika stor som hela Öland.
Men nya tag idag alltså.



Jockarp.

3 kommentarer:

  1. Eller VITlök? Är det ok eller känner sig de vita då kränkta?

    SvaraRadera
  2. Det heter i dag chokladboll enligt våra ordlistor och allmänna skrivregler, varför använda ett gammalt ord som många känner sig kränkta av och som dessutom räknas som ett ålderdomligt och förlegat uttryck? Många av mina vänner skulle känna sig kränkta och undra om jag sovit bakom en sten i tio år eller blivit rasist om jag använde det där ordet. Dessutom tycker jag att vi vuxna har ett ansvar gentemot våra barn, varför fortsätta att använda ett ord som många blir kränkta av att man använder? Nej, säg chokladboll så slipper vi den här diskussionen.
    Sen kan man ju diskutera de andra orden också – stöter de sig med grupper i samhället så kommer ju vårt språk utvecklas så att dessa ord används mindre och mindre. Det är naturligt. Och vad är det för fel med det? Vi människor utvecklas och språket utvecklas.

    SvaraRadera
  3. Till Maria... om man nu MÅSTE säga chokladboll... får man säga att man har en finne i ansiktet? Jag som har finskt ursprung tycker inte det känns ok med tanke på negerbulle vs chokladboll. Det är betydligt mer negativt än negerbulle, det är ju supergott, men hur roligt är det att ha en finne i ansiktet???

    anser inte mig vara rasist eller något för att jag säger negerbulle, men däremot anser jag det vara pk-hysteri här i Sverige...

    Bara en undran, men det verkar vara mer ok att kränka grannländerna än ett land långt bort... ett resonemang som inte alls håller i mina ögon!

    /LM

    SvaraRadera