torsdag 17 maj 2012

Skrivandet fortsätter....



Promenad och mailskrivning, återkoppling med kommunen, sommarpratskrivning, mysbus, hästar, hundar, kakbak, handdiskning och god middag. Ja de var dagen igår det.
Promenaderna är ju givna när vädret är ödmjukt vilket jag oftast tycker att det är, en sväng med myset på ryggen och en tur på eftermiddagen med fikakorgen, ja det är trevligt och faktiskt behövligt, jag mår bra, jag samlar kraft och mod när jag går där uppe.
Berget är så mycket mer än bara sten, skog, kottar, bäckar, mossa och löv. de har sin egen själ, sin egen puls, sitt hjärta. Jag får ta del av det den lilla tiden jag befinner mej här och tacksamheten är stor.

Kraften och modet, ja det är inte alltid lätt att sätt fingret på de, men det utspelar sej varje dag när man ensam har ansvaret för ett barn, svår förståligt för viss helt klart och det ska dom vara glada för. Men ju mer jag tänker på det ju större ser jag på skillnaderna på att vara ensamstående eller ensam vårdnadshavare. De är något jag inte reflekterat över innan, men det är faktiskt två helt skilda saker, i allafall i min värld.
Någon som har något att tillägga om saken? :)

När myset tog middagsluren drämde jag och fröken ordförande i föreningen Levande Landsbygd i väg ett nytt mail till kommunen med en inbjudan till vår vackra del. Svar direkt, så nu ska här fortsättas i samma goda anda, kommunikation, diskussion och slutligen då förhoppningsvis ett resultat och en lösning på våra problem vi har här ute på landsbygden.
Kanske en vacker dag en och annan liten skattekrona från kommunens skattkistan kommer att läggas här ute i vår socken :) Dömmen lever.

Sommarpratandet, ja skrivandet till det går minsann i en raslig fart, jag får ta och klocka mej en dag så jag vet hur stora utsvävningar man kan göra och exakt hur lång tid jag har. Men jag som i början tyckte att två timmar var lång tid tycker nu att det börjar bli väldigt taight, de känns som jag har så mycket jag vill berätta, kan just undra om man kan få ett par timmar till ;)

Jaha E25 den informationen fick jag från min diskmaskin härom dagen.
Kaputt? nja jag vet inte, vi väntar på mekaniker och medans jag gör det så blir det vackert till att handdiska och jag jag ogillar verkligen den sysslan, speciellt efter den stora bjudningen med kaffe och nutellakaka till ett tiotal personer. Klök.
Gamla minnen väcks och det är ju ofta roligt.
Så när jag stod där med min hög av disk så tänkte jag på hur var det nu man lärt sej på hemkunskapen i skolan, skulle det vara varmt eller kallt vatten om de skulle självtorka. Tänk att man hade en sån fråga på ett skriftligt prov, hihi i min värld spelar det noll roll om man har varmt eller kallt vatten, det torkar väl ändå, eller vad var anledningen egentligen, jag kommer faktiskt inte ihåg. Nån som minns och hade rätt svar?



Jockarp.




5 kommentarer:

  1. Hondär utan diskmaskin...17 maj 2012 kl. 18:59

    Varmt vatten dunstar snabbare än kallt, lätt ju ;)

    SvaraRadera
  2. Så är det! Varmt ska det vara för att torka snabbt.

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Ja men varför ska man då skölja det i kallt när man ska torka det med handuk? eller ska man ha varmt då? De var skillnad, det kommer jag ihåg från skolan, men vilken var anledning?
    Jag diskar fortfarande för hand och jag har inte kommit till någon lösning på frågan....Än ;)

    Vänligen Leonora

    SvaraRadera
  4. Varmt vatten när du torka med handuk....kallt vatten när det ska självtorka. Prova att torka disken med kallt vatten ;)

    SvaraRadera
  5. Hej.

    Ska prova i morgon, gillar utmaningar ;)
    Hoppas vi har rett ut detta nu. eller att diskmaskinen blir lagad så dessa problem upphör.

    Vänligen Leonora

    SvaraRadera