måndag 16 juli 2012

Marknad...

Mångfald berika helt klart.



Förvånansvärt lite stelhet i kroppen, jag trodde de skulle komma smygandes framåt eftermiddagen, men det uteblev, vilket var glädjande. Jag är nog i ganska bra trim trots allt.
Vi tog i allfall vår vana troget en sväng på det vackra berget, siktet var inställt på det gula guldet.
Vi fick inte tag på några mängder men nu är det iallafall på gång och det är ju roligt, det blir lite annorlunda promenader på sensommaren och hösten då när siktet just är inställt på kantareller och givetvis bara dom gula.

Middagsluren togs och jag passade på att ta ett ordentligt röj hemma i borgen, det såg förfärligt ut Hiroshima, Nagasaki och Jockarp typ.
Ja det var skönt att få ordning på allt, dammat, dammsuget och nytorkade golv, disk och tvätt på sin rätta plats, lite trevligare att komma innanför dörren när man kommer hem från utflykter när det är fräscht.

Japp för utflykt skulle vi på.
Degeberga och dess marknad. Nu var det inte målet i sej, utan vi skulle hälsa på vänner som bor just i dessa delar av landet men så klart tog vi en sväng ner på marknadsplatsen som endast låg ett stenkast från deras hus.
Den något för dagen handikappade vännen fick köra Mollie i barnvagnen, stöttning likt rullator.
De var en trevlig marknad må jag säga, mycket mer hantverk än vad man är van vid från vår knallemarknad i stan.
Och mångfalden på planeten gjorde sej åter synlig i en kroppslig skepnad, en tomte som spelade typ sjuttioelva instrument samtidigt stod och höll en konsert på en grusig plan mitt i lilla Degeberga, hur är det möjligt liksom?

Jag hittade små jobbarbyxor som skulle passat förträffligt till min lilla sköna, men snålmossan hejdade sej i sista stund, jag var tvungen att fundera lite. Men innan sommaren är slut är nog risken överhängande att myset ikläds ett par av denna modell.

Gula eller.

Rosa....

Efter marknaden blev det provsmakning av hemmagjord glass, den fick helt klart MVG av både mej och myset.
Vi tog en sväng i omgivningen vi körde i böljande vackert landskap, nästan lite som brösapsbackar, fint var det och vi landade tillslut bland hästar, hinder och ensilagebalar. Ja helt enkelt i ett stall.
En rundvandring av domänerna sen var det dags för fröknarna att bege sej hemåt.
Mollie somnade efter en liten stund vilket kändes sådär, ena sidan av mej tycker att det är kanon, hon är lugn och jag kan sitta i mina egna tankar och spela trevlig musik, samtidigt vet jag att natten oftast blir lång, eller ska jag kanske säga kort. Hon somnar alltså inte när hon ska.
Livet består tydligen hela tiden av ont och gott, man får ta de onda med det goda eller tvärtom.

Hon vaknade när vi kom hem och mat skulle göras, grillen tändes och potatis skalades, allt detta medan lilla fröken kollade på pingu.
De sägs ju att grillat är godast, men gårdagens grillning slutade med flambering.
Jag hörde den enerverande pingu i bakgrunden och slogs av tanken att de måste vara samma person som gjorde Linus på linjen, talet är slående och retsligt.

Joggingtur vid åttasnåret var helt underbart, jag var så lätt, jag bara susade fram i livet.
Temperaturen var behaglig, klädvalet hamnade på långbyxa och långärmat, de var ett bra val för jag njöt hela rundan.
Människor vevade ner rutan i bilarna och körde sakta bredvid mej och snackade om formen och om nästa lopp.
Superkul att folk engagerar sej i vårt projekt.


Bushumör...
Och nu är det äntligen måndag, nya sommarpratare på gång ;)

Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar