torsdag 11 oktober 2012

HOOHOOHO.....



Dagens ämne är Julafton.
Jag var på en trevlig fest i helgen och så klart blev det mycket prat om förskolan och hur allt löst sej för mej och Mollie nu när jag börjat jobba.
Jag gav bara goda ord om kommunen och skalbaggepersonalen, vad annat kan jag göra.
Allt har verkligen löst sej till det bästa. Som jag brukar säga, detta är nästa för bra för att vara sant.
Jag har tillåtit mej ha tur och tur har jag haft :)

Nu verkar de som att Mollie är det enda barnet i kommunen som ännu fått tillgång till skalbaggens förskola och deras flexibla öppettider och underbara personal.
Alltså är det inte officiellt att Sölvesborgskommun har en förskola som är öppen efter föräldrarnas behov.
Enligt dessa källor hänger det på att det inte rekryterats nog med personal.
Glädjande var att det tydligen är många som ansökt om att få en anställning just på denna flexibla förskola, det i mina ögon säger en hel del.
Förskolepersonalen tror på detta, ja så klart ser många säkert sin chans att tjäna lite bättre och få ledighet mitt i veckan, att helt enkelt slippa 7-16 jobbet.

Jag berättade att Mollie ska vara på skalbaggen även på julafton. Jag jobbar nämligen eftermiddagskiftet den dagen. Tiden för Mollie är satt 11-16.
Det är nu här det kan bli en het diskussion och många tycken....Gillar jag det eller :)
Vissa personer tyckte att jag absolut inte ska lämna Mollie på förskola en dag som denna.
Att det inte var okej att hon inte skulle sitta i soffan klockan tre med nära och kära och titta på ljuständingen och vidare sen Kalle och hans polare.
Vissa tyckte att detta bara var ett sätt för mej att vilja dra saker till sin spets. Och ja kanske är det de, men faktum kvarstår jag jobbar den dagen.



Så klart har jag funderat väldigt mycket på detta ett par dagar nu. Nåt ska man ju fundera på.
Nu är det ju så att jag är inget vidare fan av högtider, inget snack om den saken, men för den saken skull skulle jag aldrig tillåta att Mollie ska gå samma öde till mötes som jag gjort.
Hon ska få chansen och jag vill gärna tuta i henne att tomten finns för att sen om några år försöka få henne att förstå att tomtar inte finns och att allt bara är en saga, en lögn som vuxna människor kör med för att konsumetsammhället kräver lite högtider, för att inte hela Sverige ska stanna osv.

Nu kände jag iallafall någonstans att tanken var att ge mej dåligt samvete om jag nu gjorde slag i saken och lämnade henne i händerna på skalbaggenpersonal på självaste julafton.
Men näpp, se ni det tänker jag inte få.

För nu tänker jag så här.
Jag är en mycket god mor, jag gör allt för att min ljuvliga lilla tös ska få det bästa, att hon ska få vara i trygghet och tillbringa mesta möjliga tid ihop med mej, vilket jag tycker är själva grundtanken när man sätter barn till världen och bildar en familj.
Jag har varit mammaledig i två års tid (Vilka är det?).
Jag jobbar halvtid och har som plan att göra det så länge bruket går med på det, helst tills Mollie är 8 år. (Vilka gör det?)
Jag kan göra det på grund av att jag just går ut och säljer min kropp dessa dagar som för vissa då är heliga.
Jag säljer min kropp, mina tjänster och min kunskap tre gånger dyrare dessa dagar.
Jag skulle kanske behövt jobba 75% om jag inte gjort detta? är det mer okej i andras ögon?
Därför ställer jag nu frågan
-Har jag ett hål i huvudet som tänker så här?
På dessa grunder...Är jag en dålig mor i andras ögon för att jag inte är hemma och firar julafton med min dotter?

Jag tycker iallafall det inte.


Jockarp.


4 kommentarer:

  1. Leffe (på Nymölla):-)11 oktober 2012 kl. 19:55

    Hallå Leo!
    Tycker absolut du gör helt rätt, du uppfyller säkert med råge de plikter ett föräldraskap innebär! Julafton kan man fira när som helst...det vet ju i alla fall vi som jobbar kontinuerligt skift året om, för att inte tala om alla som är "varannanhelgsförälder":-)
    Ha det gott
    Leffe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Leffe :)

      Skiftare är ett märkligt släkte och vissa har lite problem med det, skönt med lite stöd.

      Vänligen Leonora

      Radera
  2. Funderar på vad du tjänar om du seriöst har möjlighet att vara halvtidsarbetande tills Mollie är åtta. Själv kunde jag bara vara hemma ett år, och då var det tight som fan, sen var jag tvungen att börja jobba igen(följer arbetslinjen iaf...;)). I övrigt tycker jag du gör helt rätt som jobbar på jul om du vill. Har en väninna som alltid gör det, sonen är hos sin pappa på julen, och sen firar de jul tillsammans under dagarna efter. För mig handlar jul framförallt om förberedelser, baka pepparkakor, pyssla och klä julgranen. Ni kan ju fira jul dan innan, eller efter. Som ensamstående får man göra såna val.

    För övrigt tycker jag att du ska ändra din presentation där det står att du är ofrivilligt ensamstående, ingen är frivilligt ensamstående, och dessutom ger det en bitter eftersmak som din blogg faktiskt inte längre lämnar. Du är inte bitter och arg längre!

    SvaraRadera
  3. Hörrru Clara...
    Det är inte de stora inkomsterna, utan dom små utgifterna som gör att jag kan jobba så lite ;)

    Vidare är jag fortfarande ofrivilligt ensamstående och visst finns det personer som är frivillgt ensamstående med barn, jag vet en hel del faktsikt ;)

    Jag bitter? det har jag väl aldrig varit, jag har varit ledsen, sårad, besviken arg och helt rosenrasande på det jag fick gå igenom pga min ex fru, men bitter, nja ;)

    Hoppas allt är fint med dej och att dieten funkar :)

    SvaraRadera