söndag 2 december 2012

Avhållsamhet...






Den gråa November lämnar vi nu bakom oss och välkomna den kalla gnistrande soliga December.
Vilket ljuvligt väder vi bjöds upp till under gårdagen, andra ord än förnämligt går väl knappast att använda.


Levande Landsbygd.
Ja det är slit och släp för att behålla landsbygden levande.
Gårdagen började med diverse förberedelser inför den kommande julmarknaden.
Granris klipptes, halmlass kördes på plats.
En ny väg har anlagts för att hästen och vagnen ska kunna ta sej fram på en farbar väg, denna väg har nu svämmat över vilket kommer kräva mycket jobb i veckan från grabbarna i föreningen.
Ny parkering har anlagts, ja det hände mycket när vi är igång :)
Damerna har införskaffat gottis, lottringar, vinster med mera.
Hembakningen kämpas det på med i varje liten stuga. Alla drar sitt strå till stacken. Roligt och sammansvetsade.




Middagsluren sovs inomhus i en renbäddad säng. De hade hänt en liten olycka under natten så det gavs inget val, lika bra det ;)
Jag var själv lite sömnig så jag låg nära mitt mys och lyssnade på hennes andetag, jag var avslappnad, lugn och jag kände mej trygg. Jag låg i ett töcken, jag var vaken men jag sov, eller jag sov och var vaken, en härlig situation att befinna sej i iallafall.
Jag låg där och njöt och funderade över när sist jag gjorde en sån mysig sak mitt på dagen.
Jag mindes inte, illa.

Upp ur sängen, lite mat i magen sen blev det åter en vända ner i badet, de nalkades julbord så rena ville vi va.
Hysteriskt med skum i badet och stora delar av myset var täckt, även provsmakning av dessa små bubblor gjordes kontinuerligt under hela badet.

Skumt :)



Volvo betyder på latin "Jag rullar" jag hade kunnat hetat Volvo i mellannamn igår.
Det första julbordet var ett faktum, jag åt och drack tills jag nästan sprack :)
Vi hade de mysigt och Mollie åt med väldigt god aptit vilket jag uppskattar.
Intresset för julgranen med sina små kulor var stort, hon stod vid granen och petade på varje kula hon nådde och kom till.
Under granen stod grisfamiljen, de pratades om mammagris och bebeisgris, detta skulle utredas och det på det djupaste.
Vi lekte med dom små halmgrisarna och lät maten glida nerför i magen.
Jag må säga att December började oförskämt bra.
Lycklig.

Bebis Gris :)

Mamma Gris :)
Jaha och så efter över en veckas avhållsamhet från löparskorna på grund av rethostan så är det nu dags. Skinkloppet ska springas.
De känns som att det kan bli en kylig runda. Långkalsonger och långkalsongströja åker helt klart på.

Jockarp.

2 kommentarer:

  1. Ser fram mot julmarknaden ;)
    Ska stå där och sälja lite ;) kram Ziss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, då ses vi. Det duggar tätt med våra möten nuförtiden :)
      Kram

      Radera