fredag 21 december 2012

Harry Martinsson...

Livet är fullt av svåra val. Bok eller bok?


För ett par år sedan skrev jag rader som att jag fick fler stämningar i brevlådan än julkort, det har som väl är ändrat sej.
Jag är en tråkmåns och ogillar ju julen men det piffar minsann upp att i lilla högen av räkningar hitta ett julkort eller två.
Så sött att det står, fam Vilhelmsson eller Mollie och Leonora på kuverten.
Det blir så klart på något sätt. Det är jag och myset eller fam Vilhelmsson som bor här i borgen, en liten familj.
Jag fick ett julkort häromdagen jag blev lite extra glad över och det var ett som skickade en del av överskottet till barncancerfonden. Jag gillar det där med att förena nytta med nöje. Bra tänkt ;)

Jodå, hela gårdagen gick åt att gå igenom min bok.
Fatta vad förlösande det var när vi hittade början till boken, en början som kommer ge ett rejält sug i magen eller en smäll på näsan. (Beror på känsligheten)
Den kommer att ge förklaring om vad boken handlar om, så dom människor som läser min historia för första gången kommer inte vilja lägga den ifrån sej.
Det är så Sjukt bra....Jag är så Sjukt nöjd.
Han är så Sjukt grym min käre mentor.

Vidare jobbade vi med orden, meningarna, lite rättelse. Förklaringar från min sida om hur jag menar. Vi pratade tempus och tempo, okej ni kommer kanske i håg min två i betyg i svenskaspråket ;)
Vi högg gemensamt och försiktigt med yxan vilket jag var glad över.
Ingen slakt utan bara lite putsning i kanterna.
På vissa ställen stod det BRA! i sidan av utskriften.
Enligt min mentor och numera gode vän så är det mycket som är ruggigt bra i min bok. Jag blir klart glad och stolt men trots det kommer ibland tvivlet.
Hjärnan säger till mej.
-Vem vill köpa din bok?
Jag svarar den med.
-Skit du i det, om jag så inte säljer ett enda ex av min bok så har jag i allafall skrivit den och det kan ingen ta i från mej.
När jag håller den i min hand så är jag en författare. Helt sjukt. Jag författare.
Förvisso är jag släkt med nobelpristagaren Harry Martinsson, men det har jag knappast haft någon nytta av i detta fallet, eller?

De var mycket skratt under gårdgens arbete, både åt alla mina särskrivningar och om ord som är lite typiska för mej, ord som inte riktigt finns men som ändå läsaren kan förstå vad jag menar.
Dom får behållas enades vi om.
Vi vägde vissa meningar på en liten fin våg, här användes silkeshandskarna. Inget klavertramp för min del.
Min ex fru ska inte få en enda lite möjlighet att kunna anmäla mej för något kränkande. Jag är smartare än så :)

Omslaget hade jag klart för mej, men nu fick jag en helt ny idé till mej. En grym sådan, jag behöver komma i kontakt med en konstnär, kanske någon av mina läsare som har några dolda talanger eller som kan tipsa mej i ämnet.

Hemläxan blev att nytt kapitel angående bodelningen och den sk juristen från Stockholm. De lär nog ta ett tag, för att förklara på ett vettigt och icke kränkande sätt att hon inte hade alla indianerna i kanoten är inte det lättaste. Utmaningsdags alltså.

Läsning för myset och jag jag ställde mej frågan, varför är det ett halvt bibliotek i sängen efter hennes nattningar.
Tanke på det där med bibliotek tog nu fart, så idag ska vi in på bibblan och kolla läget, ska bli spännande.
Mycket böcker i vårt liv just nu.

Så kan de se ut i bland ;)


Mys på elitnivå ;)


Jockarp.

4 kommentarer:

  1. Gissa om jag kommer att rusa iväg och köpa boken så fort det går???

    Kramar!

    Karin i Malmö

    SvaraRadera
  2. Hehe...
    Tack Karin då vet jag att ex blir sålt då ;) Tack för det.
    God jul på er där nere i söder.
    Vänligen Leonora

    SvaraRadera
  3. Två! Jag kommer också att köpa den :)

    SvaraRadera