fredag 28 december 2012

Karin Boye....

;-)


Hoppla.
En helsida i tidningen igår, kul att tidningarna skriver om annat är krig och svält.
De var en så kallad "Profil" och dagens profil var då jag, flatan från Jockarp ;)
Jag svarade på ett antal frågor, allt från om jag tror på gud till vad jag skulle göra i helgen, jag gillar dessa sidor i tidningarna, där man kan läsa om "vanliga" människor och en nyfikenhet på personerna väcks.

Morgonen började med en tweetning av en person som läst artikeln och såg fram emot boksläppet, de fortsatte sen med ett samtal till bruket på morgonen för att reda ut lite saker,  av receptionisten fick jag än en gång veta att jag var med i tidningen. Tydligen många som läser tidningen.
Jag bad min far köpa med sej en tidning hem efter ett besök i stan för att inhandla lite spik.
När jag fick bladet i min hand blev jag förvånad.
Jag och journalisten hade haft mailkontakt några gånger och han hade frågat så där lite i förbifarten om vad min bok som jag skriver handlar om, jag skrev några rader och berättade i stora drag vad den handlade om.
Han kopierat det nästan ordagrant vilket jag inte trodde han skulle tagit med alls.
När jag läste raderna i bladet var jag mer än nöjd, jag var stolt och jag funderade över om det verkligen var mina ord.
Beskrivning av min bok.....

"Boken handlar om sveket av att bli lämnad höggravid och nygift.
Rädslan och det modet som krävdes för att överleva.
Den handlar om ett hål i lagen och om skillnaden på hetero och homosexuellas rättigheter och skyldigheter i vårt så jämställda samhälle.
Den handla om fighten med Sölvesborgs kommun att få rätt till barnomsorg."

Prinsessdiadem på ;)


De var så bra skrivit så det skulle kunna vara rader från baksidan till min bok. Men det är det inte, inte än ;)
Och jag hade nog inte riktigt nöjt mej med de få raderna.
Jobbet går vidare.

Förmiddagstur upp till min brors hus blev det i ett härligt regn, fågelkvitter och vilt forsande bäckar, det kändes som vår i luften, jag vet det är önsketänkande men det kändes så skönt så friskt och så nytt på något sätt.
Jag tänkte på en dikt av Karin Boye som för ett tag sen kom in i min värld

Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan 
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer och det som stänger.

De första två raderna i denna dikt är så klockrena, så vackra och så självklara så det är nästan absurt.
Så klart gör det ont när knoppar brister...Varför skulle annars våren tveka.
De har fått mej att stanna upp, tänka, njuta och faktiskt förstå. (Både det ena och det andra)
Härligt.

Innanför dörren och förfrågning om frukost, ja varför inte, en andra vickning är väl aldrig fel.
Mysigt med tända ljus, barnprat och mat på bordet, klagomålen varo små ;)
Planering och beslut fattades att det tre kusinerna skulle inta badhuset på eftermiddagen, vilket så också gjordes. De var hur kul som helst och eftersom Mollies morbror var med och kunde hålla ett öga på myset så roade jag mej med att åka vattenrutchkana.
Satan vad det gick undan, hehe.
De var verkligen skönt med en vuxen till och Mollie hade ju nu någon att simma i mellan vilket var toppen bra. Hon blir tuffare och tuffare mitt mys.


Välta morbror leken ;)

Lite försiktigare i stora bassängen...

Jockarp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar