måndag 17 december 2012

Skapandet...

Kaffetime ;)


Ja det kostar allt på lite med två tolvtimmarspass i följd, jag är inte jätte glad över det men ibland får man bita ihop lite extra.
Det blev väldigt lite tid med myset under gårdagen, hämtning på skalbaggen 13,30 åter på bruket 17.30.
Den lilla tiden användes till mys och närhet.
Vardagsbestyren klarade vi klart av, det är ju ett måste, katten skulle matas och pannan behövde mer ved för att hållas brinnandes.

Dagis vistelsen hade gått utmärkt trots att myset var lite hostig. De bägge fröknarna hade varit ute och gått i vagnen, men myset höll på att somna, och det går ju inte för sej innan maten ;)
Dom hade sen skalat potatis och gjort biff, på fruktstunden hade melon varit dagens frukt och det hade varit populärt och tydligen åkt ner i en väldig fart.

Gårdsplanen ser ju allt annat än kul ut....


Jo och vad jag tänkte på under mina timmar på bruket var som vanligt tankar som la sej i utkanten av vad som är rimligt.
Nattens stora tanke och den fundering som las mest tid på det var om det här skapadet av beroende.
Detta mediala och sociala beroendet, kommer det att krascha en vacker dag tro?
Kommer människor någon gång få nog av nyfikenheten till andra människor.
Ansiktsboken är ju ett forum som egentligen bara är skapat för att människor ska kunna bräcka varandra om hur duktig man är, vilken fint barn man har, bra hund, snygg soffa och så vidare och så vidare.
Givetvis används det till så mycket mer nu, att söka försvunna personer, att varna sina medmänniskor för diverse märkliga ting.
Man kan köpa och sälja saker och man kan spela spel.
Men det var nog inte själva grundtanken.

Jag har fått information om att det används av vissa kommuner och här ser jag väldigt positivt på saken, ett nytänk.
Tillexmpel en förskola som har en FB sida där föräldrarna kan gå in och skriva när som helst på dygnet, typ skulle Mollie bli sjuk mitt i natten, kan jag hypotetiskt gå in på skalbaggens FB sida och skriva att Mollie inte kommer nästkommande dag för hon är sjuk.
Jag behöver då inte gå upp på morgonen bara för att anmäla detta.
Sånt gillar jag skarpt, det är lätt och smidigt.
Men det får för den saken skull inte bli ett tvång, att du måste ha en FB sida för att kunna fungera i samhället.




De finns ju dom människor som vägra att beblanda sej i detta socialanätverk.
Jag har en bror och även arbetskamrater som ställer sej utanför detta.
Möjligt att dom gör helt rätt i det.
Vissa dagar funderar även jag skarpt på att lägga ner hela Internet hemma. Att helt enkelt inte vara tillgänglig, att inte ha någon FB sida, att inte vara aktiv på Twitter och diskuterar saker. Att inte ha någon mobiltelefon. Inte ha någon qx konto,blogg, mailadress och så vidare.
Lite tillbaka i tiden alltså.
Problemet är.
Ena sidan av Leonora är så sjukt nyfiket och vetgirigt och intresserat av mänskligheten.
Den andra sidan säger att det tar för mycket tid, att den skiter är resten av mänskligheten, den skiter i om grannen köpt ny soffa, om barnen lärt sej cykla eller vad det nu än må vara.
Gaa jag dras emellan ytterligheterna ideligen.


Hopp hopp :)

Jockarp.

.

2 kommentarer:

  1. vet du, jag la ner instagram och har bara facebook nu. jag gillar facebook. dels är jag nyfiken, dels är det ett forum som bidrar till allmänbildning. för mig iaf. qx la jag ner i samma veva jag träffade robin. hade ett konto i en vecka innan hon håvade in mig. under den tiden fick jag hundratals meddelanden med förfrågningar om jag ville bli någons dominatrix och flera som frågade om de fick bli min moneywhore. till 90% fick jag meddelanden från MÄN, som körde med "har du nånsin varit intresserad av..." trots att jag enligt min profil enbart sökte kvinnor. blev så trött.

    SvaraRadera
  2. Hehe du drar till dej mycket skumt du Clara, jag begriper inte det ;)
    Hur som helst verkade det vara en oskum typ där, kärleken slog ju gnistor :) Lyllos dej. Eller grattis.
    God jul på dej...

    SvaraRadera