måndag 25 mars 2013

District of columbia...

Ett mys på ekorrejakt :)


När min löparkompis for hem till kyliga Sverige tog jag, myset och min mamma en tripp och mötte våren i Washington.
Vi åkte tåg ner, en resa på cirka 4 timmar. Solen och värmen slog emot oss när vi gick ut från den vackra stations byggnaden vilken jag senare fick informationen om att när den byggdes var världens största station och skulle den byggts i dag skulle prislappen slutat på 3 biljoner dollar. Inget extra alls alltså :)
inteckning på Hilton och sen bar det ut, mot vita huset, vi strosade i parken ner och Mollie busade med ekorrarna. Mycket poliser på plats det kändes tryggt. Dom var förvisso inte där för min skull utan för världens mäktigaste män.
Hur har dom blivit det undrar då jag givetvis?


Turist javisst :)


En tur ut till den vackra kyrkogården Arlington är ett måste.
Flaggorna vajade på halv stång, de gör dom nästan jämt, inte så konstigt med tanke på att genomsnitt 28 begravningar om dagen hålls på den platsen.
Denna gången gick vi till den okände soldatens grav där vi fick bevittna en minnesstund.
Någon hade stupat i krig, en person där dennes kvarlevor inte gått att finna.
Anhöriga var på plats, barn i åldrarna åtta till femton år bar fram en krans till ljudet av en trumpet. Så enkelt med ändå kraftfullt och känslosamt.
Det var en sorglig men vacker stund vi fick vara med om.

Och där sitter vi och glor ;)

Från kyrkogårdens allvar åkte vi in mot stan igen, Capitolium var nästa stop. Denna byggnad som är den största i hela staden, ingen annan byggnad får byggas högre än just Capitolium, (förutom Washington monument) de ska tydligen ha något att göra med stayen som är placerad på kupolen namnet på den är statue of freedom. Amerikanerna ser friheten som det största och så är det nog, dock inget jag tänker på i vardagslivet.
I Capitoliums ena flygel sitter senaten och i den andra har kongressen sitt säte. Alltså är det maktens korridorer.

Myset sov när vi besökte Capitolium..

Mer makt och historia finns i den femsidiga byggnaden som till ytan är världens största kontorsbyggnad. Namnet på den är Pentagon. 23000 personer jobbar i byggnaden och vad dom gör där har jag inte en aning om men det lär väl handla om landets säkerhet.
I stället för att gå in i Pentagon så gick jag in på affären Macy`s som låg mitt över gatan. Där hade jag lite bättre koll :)

Nybadat mys :)

Museum givetvis. Smithsonia stiftelsens museum bjuder ju upp till dans. Inget inträde vilket gör att människor faktiskt går dit. Sist var vi på air space denna gången angrep vi Amerikanska historien och naturhistoriska. Mollie blev helvild när vi tittade på alla uppstoppade djur. Hon babblade på om allt möjligt om djuren och deras avföring ;)

Ja sen var det mot Jockarp igen, flygningen hem gick förträffligt, Mollie sov och jag var vaken.
Hej rödöga typ.
Landningen var betydligt trevligare än den i NewYork som faktiskt var den skumpigaste på bra länge. Barnen skrattade dock som väl var och blurrade om att kaptenen körde på en grävling vid landningen, hum, ja man får väl vara glad att dom inte är flygrädda.
Detta blev åter en resa att lägga i minnesasken. Tack alla medverkande :)
Att resa är att leva.

På väg hem :)

Jockarp.

1 kommentar:

  1. Tack för att du så frikostigt delar med dig av ditt (och lilla Mysets) liv! Alltid trevlig och inspirerande läsning!
    Kramar från Karin i Malmö

    SvaraRadera