torsdag 27 juni 2013

Konst(igt)...



Ibland när jag ska åka tåg funderar jag på hur jag överhuvudtaget kan överväga att välja det färdmedlet framför min kära kärra som jag älska att färdas i. Jag kommer alltid fram till att det är bra för miljön och att jag får tid ihop med min dotter, att vi kan göra saker på tåget som vi inte kan i bilen där jag då bör ägna mej åt bilkörningen.
I går var sannerligen inget undantag till dessa tankar. Jag skulle hoppa på åtta tåget. Åtta tåget blev till nio tåget. Det är för mej inte okej. Jag borde kokat av ilska.
Men som den vuxna mogna kvinna jag nu blivit så konstaterade jag fakta att tåget var försenat och sa till mej själv.
- Leonora Vilhelmsson, Öresundstrafiken tycker inte att din tid är värd så mycket det är därför du sött står i en timme och väntar på deras tåg.
Jag surade inte utan hoppade istället glatt på tåget när det väl kom. Vi hade en mysig tur som varade i drygt 3 timmar. Målet för dagen var Louisiana museumet i Danmark.
Utställningen jag var ute efter var Yoko Onos och det var mycket intressant. Hon verkar vara helt snurrad tanten. Jag slogs av tanken på om alla konstnärer måste försöka bräcka varandra eller om dom går i något ständigt haschrus. Sen tänkte jag klart lite till och kom fram till att det är coolt att gå sin egen väg, att våga tänka nytt även om det kan klassas som flummigt. Jag gillade utställningen, det var mycket kontraster och det har jag en förkärlek till. Vitt och svart. Gammalt och nytt.





Min tanke om att Yoko Ono inte varit den hon är om hon inte levt med John Lennon är nog helt klart rätt så rätt konstaterat. Men samtidigt hade jag inte heller varit den personen jag är idag om inte jag levt med min ex fru. Så är det och jag gillar det.

Det var fler utställare och även deras konst var anledning till stor eftertänksamhet. Nog är det väl det konst är till för. Att man ska bilda sej en egen uppfattning av verken. Det gjorde i alla fall jag.



Vi åt en lyxig buffè med bedårade utsikt över havet. Danskarna har öga för det vackra, två gånger den senaste veckan har jag varit över och båda ställena jag har besökt har bjudit på vacker utsikt. Sen är jag ju inte dummare än att jag kan se på min lilla lintott hur vacker hon är och hon kommer ju även hon från landet med den vackra vyn ;)
Tåget hem och ännu en vickning stod på agendan. Köttbullar och potatis blev det på tallriken. Smarrigt värre.
När myset somnade så tog jag mej ett ligg i soffan under filten.


Ja det var i går det, idag har jag så mycket på spisen så jag vet knappt var jag ska börja. Dagen kommer innefatta en dejt i alla fall, den ska jag försöka att inte missa ;)

Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar