tisdag 23 juli 2013

Mognad....



En ledig måndag då solen var i toppform vilket även smittade av sej till fröknarna Vilhelmsson.
Vi drog till stan, en kopp kaffe och upphämtning av trevligt sällskap sen var det dags för stranden. Varmt i luften, kallt vattnet och ganska mycket folk. Så såg läget ut. Vi parkerade oss på en gräsplätt och hink och spade åkte fram, grävningssuget var stort. Vi plockade tång och la i spannen, Mollie kallar det för kartong, hon är så söt när hon säger det så jag frågar henne gång på gång vad det grönbruna i vattnet heter ;)
Fika, givetvis hade vi packat våra säckar fulla med godsaker, melon, vindruvor, kex och macka. Lättlevt är ordet som flyger förbi.
Vi gungade och blarrade med folk och vipps var det eftermiddag, tiden går minsann och det i en väldig fart.
Myset slog dit i bilen hem så jag fick bära henne in i sängen. Sjön suger.

Kvällen var vi bortlovade med hela klanen Vilhelmsson/Jönsson. Vi skulle fira min far som fyller år idag. Restaurangbesök stod först på listan. Jag tog en sallad och myset tog en köttbulle med pommes frites hon åt upp nästan allt, resterna klapp jag, faktum var att jag åt upp allt som dom andra inte orkade. Den där löpningen gör mej till ett gluppskt monster, jag äter allt i min väg och jag tycker det är helt okej.

Efter maten var det teaterdags på skottsbergskagården, en vackra innegården i grannstaden Karlshamn.
Teatern för året var Pippi långstrump och det var bra. Den fösta akten var lugn och fin, den andra akten blev det mer fart och fläkt, mer sång och dans och det gillar jag. Men samtidigt var det mer skrämmande och är man inte så gammal så var det nog för skrämmande till och med. Myset satt med stora ögon och kikade spänt på allt som hände. Hon gillade det och hon satt uppkrupen i ett tryggt knä tillhörandes kusinernas mamma :) Jag hade utantid från myset alltså.
Efter två timmars lyckad teater lämnade vi stan och åkte hem.
Berget var så otroligt vackert när vi närmade oss byn. Vi åkte över vesan där nu sädesfälten närmar sej mognad, doften av dessa mognande fält är makalös och då speciellt på kvällstid då luften är fuktigt. Beskrivningen är svår och jag vågar mej inte ens på ett försök. min första tanke var, fuktig mjöl doft, men näää den känns inte tillfredställande, den doften kommer man endast i kontakt med vid denna tiden av året och den måste dras in live ;)



Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar