tisdag 10 september 2013

Noll Likheter.....

Egenhändigt komponerade tolkningar är alltid intressanta.
Och just nu går jag under människors egenhändigt komponerade sanningar.
Jag trodde aldrig att jag skulle behöva förklara det fina som hänt i mitt liv, men vissa människor är verkligen tröga.
Jag har blivit kallad feministragatan som aldrig kan ha fel.
En mycket intressant formulering och den stämmer.
Så länge jag är kvinna vill jag givetvis att kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter ska vara desamma som mäns.
Varför är feminism negativt laddat?
Och jag felar ibland, men jag väljer oftast att se det som en lärdom och utgår därifrån, det kan kanske uppfattas som att jag är ofelbar, men det är ingen.

Vidare vad som snurras om mej just nu är tydligen mitt val av partner.
Jag jämförs tydligen med min ex fru och hennes handlande.
Detta ser jag som mycket intressant.
Ni människor därute som anser att jag gjort likt min ex fru, er skulle jag vilja höra det i från och det öga mot öga.
Jag skulle vilja se reaktionen i era ögon när jag förklarar för er att jag inte varit otrogen mot någon, jag har heller inte lämnat någon i sticket höggravid och nygift.
Jag har inte heller skitit i mitt barn eller låtit bli att ta ansvar för det barn jag satt till världen.
Jag undrar var ni ser likheterna?

Vad jag däremot gjort det är att jag fallit för en då gravid kvinna som separerat från sin man. Det kan tyckas moraliskt oriktigt att jag lät det ske. Men det slutliga beslutet fattades av min partner, inte av mej.
Jag besitter nämligen inte styrkan att förändra en människa från hetero till homo.

Och ja, jag tycker faktiskt synd om hennes ex.
Att vara man och inte kunna ge sin kvinna det hon behöver måste vara påfrestande.
Jag minns orden som Niklas Strömstedt sa när Efva lämnat honom för Eva.
-Det var bättre att hon lämnade mej för en kvinna och inte för en annan man. I detta läget hade jag inte en chans.

En kvinna vars tankar är på en annan kvinna kan aldrig tillfredsställas av en man.
Så en uppmaning till er där ute som tycker att ni ser likheter med min ex frus handlande och det som nu skett är att om ni inte förstått ovanstående rader kom till mej och berätta det så ska jag gärna utveckla det och försöka med andra ord förklara så ni förstår.

Likheterna är nämligtvis noll.

Jockarp.

2 kommentarer:

  1. älskar dig och din klokhet.kram en av dom i norr...

    SvaraRadera
  2. Var stolt, glad och lycklig för kärleken! Man rår inte över var och när i livet den slår till, det kan man ju inte styra över... Tack för en bra bok, sträckläste den på några timmar!

    SvaraRadera