fredag 6 december 2013

Stekt fläsk och Lucia....



Nattarbete och det gick så enkelt så det var nästan inte sant, vissa pass bara passera obemärkt förbi.
Jag skrev på min halvtidstjänst för dom närmaste tre åren och den känslan måste upplevas, den går inte beskrivas, i ett försök så är ord som lugn, lättnad och glädje väldigt passande.
Myset hade sovit oroligt under natten men när jag kom hem låg hon helt utslagen i sängen.
Jag beredde mej på att väckningen skulle ske på fel sida, alltså den tjuriga och gnälliga.
Jag smekte henne försiktigt över ansiktet och hon vaknade snabbt.
Hon var glad och lycklig och morgonen blev pratsam. Vissa dagar pratar hon mer än andra.


Vi drog till dagis och lämningen gick åter utmärkt.
Jag drog hem och kröp ner i sängvärmen, det är underbart att somna i en varm mjuk famn.
Sömnen var god vilket var behövligt, sex timmar är lyx.
Myset var på väg hem med mormor som varit i stan ett ärende, smidigt att hon svängde inom dagis och tog myset  med sej hem.

Jag hoppade i mina löparskor och gav mej ut och mötte Sven. Det var ett grymt motblåsande men jag gillar det ändå väldigt. Att möta naturen och dess krafter. Jag kände mej stark trots att jag haft lite trubbel med näsan vilket lett till avhållsamhet från löpskorna.

Fröken flickvän skulle rotfylla en tand och jag blev kvar hemma med barnen. Fröken mini somnade och myset pillade med sitt.
Jag kunde i lugn och ro förbereda för middagen. På menyn stod stekt fläsk och löksås. Jag stekte fläsk så hela byn osade. Nästa gång ska jag inte steka mer än till familjen, mängden som stektes var nämligen i klass med att kunna föda hela kommunen. Överdrift ;)

Kvällen var vigd för Luciafirande med mysets kusin.
Givetvis skulle Mollie också klä sej i Lucialinne. Gosse så söt hon blev.
Under tåget satt hon helt stilla och lyssnade till skönsången. Sen väntade god fika och bus.
Mollie sprang i skolkorridorerna så det ven i knutarna. Så glad och full av liv.
Lättlevt.





Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar