torsdag 5 juni 2014

Vuxenutflykt med barn....



Wow vilken dag, vilken vuxendag det blev. Helt fantastiskt.
Vi lämnade Jockarp på förmiddagen efter att träningen var avklarad, färden gick mot skåneland.
Först lämnade jag min löpaklocka som ännu en gång gått in i väggen av för mycket träning, eller svett/vatten.
Vidare körde vi mot Degeberga och dess omnejd. Vi hade ett delmål och det var att titta till Yangtorp.
Vilket ställe säger jag bara, bredvid ladugårdar och kohagar tornade det upp sej ett Qigong tempel. Helt främmande för mej för ett tag sen.
Det håller på att restaureras och byggas till men planeras öppna igen under hösten med diverse kurser och utbildningar.
Spännande.




Vi lämnade stället och fortsatte söder ut.
Vi körde inom Christinehofs slott en snabbis, fröken flickvän hade aldrig varit där så det var roligt att visa upp det fina stället.
På väg ännu mer söderut kom vi fram till en skylt där det stod Kåseberga slott. Detta var för mej okänt, men nyfikenheten behövde stillas.
Jag körde dit vägvisaren pekade och fröken flickvän googlade och berättade om slottet.
Anledningen att det var okänt för mej var förmodligen att det var ett av Skånes okändaste slott. Det var litet och anonymt men väldigt fint och det verkade vara i god ordning.

Självklart fanns det tid för lek ;)

Vi lämnade även detta slott bakom oss och drog med full fart ner mot Ystad.
Siktet var inställt på Ystad kloster.
Det var litet och vackert och det var trevliga utställningar både i form av vävda tyger och av konstverk.
Vi tog givetvis en vända inom kloster trädgården och luktade och smakade på alla olika örter.
Det var ett trevligt och intressant stopp.

En doft av kryddor.....



En liten snabbtur ner på Ystad saltsjöbad bara för att kolla in om det var några tokiga badare och om det skulle duga för oss att övernatta där ;)
Jag har besökt stället en gång när jag skulle kolla in Carolina Gynnings konst men jag har aldrig sett den magnifika stranden, det har jag minsann gjort nu.

Ett mys och en fornlämning....


Sen var vi äntligen på väg till stället som var syfte med dagens utfärd.
Ale stenar. Det var en plats jag velat besöka länge men liksom aldrig fått tummarna ur ändan riktigt.
Intressant är bara förnamnet av vad jag tyckte om denna märkliga fornlämning.
Alla som har möjlighet borde ta sej dit. Även om man inte har intresse av historien så är det en bedårande utsikt.
Jag är så himla glad över att äntligen fått uppleva det.
Vacker natur är svårslaget.

Kvällen avslutade med intressanta och givande samtal när fröken flickvän arbetade.
En toppendag såklart.



Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar