söndag 4 januari 2015

Aten....

Klementinerna såg godare ut än dom var ;)

38 år och ett gott nytt år har firats in.
Vi tog tåget till Malmö och tog in på hotell, en god middag, lite Bamse yatzy och sen godnatt.
Jag vaknde upp till skönsång av fröken flickvän. Myset låg fortfarande och trynade gott.
En snabbfrukost och sen på tåget mot Kastrup.

Flygresan gick som i vanlig ordning bra. Jag läste ut min bok vilket var lite synd. Inget läsbart alls resten av resan betydde det.
Vi landade i ett kyligt Aten. Tunnelbanan in till stan och med en kartläsande flickvän tog vi oss lätt till vårt lyxiga hotell.
In med väskorna och ut. Vi strosade omkring i en stad som ömsom såg fattig ut och ömsom rik. Det var väldiga kontraster.
Middag avnjöts på ett spännande ställe och Mollie var så trött så hon somnade på bordet :)

Snark...

Vi tog det lugnt och återvände till hotellet i vettig tid.
Bubbelbadet användes och sen väntade sängen. Vi hade en plan för dagen efter.
Japp. Upp och frukost i magen sen gick vi upp på Akropolisklippan. Helt fantastiskt vackert och väldigt kallt.
Mollie gick hela vägen upp och det utan gnäll. Självklart blir det gnäll emellanåt när en fyraåring tvingas kolla in stenbumlingar och vinden viner och temperaturen är låg. Jag fick bära henne på ryggen ibland och det var bra för mej, lättare att hålla värmen.

Kvällen bjöd på en underbar middag och när myset nattats så tog jag och fröken flickvän ett bad i karet. En nyårsafton helt i min smak. När klockan slog tolv lämnade fröken flickvän rummet och gick upp på taket för att skåda reketer bakom ett upplyst Akropolis. Magnifikt.

Nyårsafton på klippan...
Fotograf mys ;)

En runda i linbanan upp till lykabettos som är Atens högsta berg, myset såg framemot det väldigt. Fröken flickvän gick upp på kullen. Vi var uppe ungefär samtidigt. Det blåste väldigt på toppen men det var otroligt vackert, utsikt över hela Aten.

Fröken flickvän gick på spa och myset och jag hängde lite på rummet. Ett skönt break  efter alla utomhusaktiviteter.
Sista middagen levererade verkligen. Men lyxig mat och dryck och utsikt över Akropolis njöt jag till fullo, både av sällskapet och av utsikten. Det var väldigt lättlevt just då.

Vi hann med ett snabb besök på Akropolis museet, det var väldigt mycket sten, men historian handlar mycket om det. En film om hur allt såg ut och vad som hände såg vi med stort intresse.

Lyxliraren ;)

Ännu en intressant resa är till ända och sammanfattningen blir såhär, maten levererade bra, mycket fin mat, gott och prisvärt. Det som var något av en besvikelse var faktiskt kultur och historia. I min värld skulle det stå historiska monument och statyer lite var stans, det gjorde det inte. Jag förväntade mej sandalbeklädda människor i beiga saronger med en herdestav i handen. Så ser mitt Aten ut och det var alltså helt fel.