lördag 19 september 2015

Berlin......

East side gallery...



Överallt blev vi påminda av muren....


Ännu en givande resa. Människor som inte reser missar helt klart en massa det är jag helt övertygad om. Jag har helt klart missat en hel del även jag trots att jag försökte att inte missa något.
Berlin, vilken stad, helt otroligt och det märktes tydligt att det varit två städer som blivit sammanslagna. Det var så mycket yta, inte trångt någonstans. Väldigt ovanligt för en storstad och självklar väldigt skönt.
Vi tog en buss och åkte till East side gallery.
Helt fantastiskt och skrämmande. Skrämmande att man i nutid har kunna resa upp en mur och dela på en hel värld. Innan jag kom på plats hade jag nog inte begripit det. Att i ett försök att stoppa massutvandringen från öst tyskland till Västtyskland så restes en mur och tvingade människor att leva bakom.
Fantastiskt var att muren var vackert målad och historien spelades upp i form av penseldrag.
Jag hade kunnat gått på platsen betydligt längre än jag gjorde men schemat var späckat.

Förintelse monument....

Vi åkte vidare till förintelse monumentet. Detta monument som består av 2711 betongblock där inget block har samma storlek. Detta byggdes på en yta lika stor som tre fotbollsplaner för att hedra minnet av sex miljoner europeiska judar. Det är ett omtvistat monument där många ställde sej frågan varför det bara var judar som skulle hedras med detta monument. Det invigdes i alla fall 2005 och det var väldigt speciellt.

Ett stenkast därifrån låg Brandenburger Tor, denna plats där Ronald Reagan höll sitt kända tal, där han 1987 uppmanade den Sovjetunionens ledare Michail Gorbatjov Tear down this wall. Riv denna mur.
Brandenburger Tor som är 65 meter hög och på taket prydd av segergudinnan med sitt fyrspann.
Detta är även platsen för målgång på Berlin maraton som kommer att springas nästa vecka. Dock inte av mej.

Ett ställe som jag inte ville missa var checkpoint Charlie detta var den mest kända gränsövergången mellan öst och väst. Här var det historia i hela kvarteret. Trottoarkanterna var klädda med bilder från dåtid.
Detta var platsen där Peter fetcher den 17 augusti 1962 sköts i höften och inför åskådare, Amerikanska soldater och östtyska gränsvakter fick förblöda i vad man kallar dödsremsan ingenmansland.


Checkpoint Charlie....

Vi hann med lite mer lättsamma besök under vår vistelse. Vi var uppe i tevetornet, höjde på tornet var 368 meter och självklart var det en enastående utsikt. Vi var på ett litet legoland, på Zoo och vi åkte båt. En helt perfekt semester alltså. Tack för det ;)

Myset fick förkärlek för Trabanter...

Jockarp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar