fredag 6 januari 2017

Kyligt...

Min lilla köksa ;)


Ja det här med att vara skogsbonde har ju väldigt många fördelar. En av dom är att man håller sej i form när man ska se till att vedföråden fyllas upp. En annan fördel är att när man en vintermorgon tittar på utomhustempen och den visar på -11 och man vet att man utan extra kostnader kan lyxa till det inomhus med +25. Det kan ju få en på toppenhumör bums.

En ledig dag och det började med sovmorgon för mej till halv sju, lilla fröken Vilhelmsson låg kvar under täcket en timme till, jag lät henne göra det. Frukost på det och vi laddade för en aktiv dag.
Lite små måsten som skulle fixas sen styrde vi suven mot Bromölla och badhuset. En härlig stund i det varma vattnet, lite lagom med folk, ingen ståplats denna gången. Myset skulle självklart vara i den stora bassängen, det skulle inte jag, alldeles för kallt för mej. Jag nöjde mej med att titta på henne när hon simmade.
Det var mycket hoppande och skvättande, men rätt som det var blev hon still i vattnet och så öppnade hon munnen och frågade:
- Var kommer prickig korv i från?
Va? Bara sådär. Barn ;)
Jag berättade för henne var körven kom från och sen simmade hon vidare.

Hem och en delikat måltid intogs, jag bara älskar att laga mat när tid finnes och det gör det hela tiden just nu. Underbart. Några samtal med jobbet och lite mailande hann jag med medan myset pysslade på sitt rum.

Vi tog en tur med cykeln, det var bitande kallt, morfar mötte oss och jag fick informationen om att myset var välkommen att hänga med honom en stund. Vad gjorde jag då? Jo jag gick hem klädde på mej fyra lager tröjor och två lager byxor sen gav jag mej i väg. Mördabacken hej, hon bjöd mej inte ens på motstånd denna kyliga dag. Nordanvinden var den som provocerade mej så hornen i pannan kom fram. Vinden var den som visade sej vara det största motståndet för dagen, isande kall, de sved i pälsen på mej.
Men just såna dagar ska minnena användas. Jag plockade fram ett ess ur ärmen på rocken. Sommarkvällar i hörnsoffan på altanen, ett duntäcke nerkrupen och utsikt över berget. Att ligga där och se svalorna flyga vilt och kvällen blir mörkare och mörkare. Till slut är det bara mörka konturer av träden på berget som syns, dom första stjärnorna tänds och det endast för mej. Detta var bilder och känslor jag plockade fram, jag lurade hela min kropp. Vips var jag uppe på backens krön och jag kände solen i mitt ansikte och jag tänkte på sommaren och dess underljuvliga kvällar. Himmel vad jag längtar dit.

Dusch två för dagen. Alfapet efter det och middag. Vilka lata, lugna och lyxiga dagar det bjuds på just nu.

Jag har fixat en liten överraskning till myset, jag älskar att överaska och nu är det alltså lilla fröken Vilhelmsson som blir offret för mina äventyr.
Jag har berättat datumet för äventyret och vi har skrivit upp det i almanackan, hon försökte med alla sätt ta reda på var vi ska men jag tiger som muren. De ät så sjukt kul ;)

Jaha och kvällen. Självklart dans, funderar på att gå en danskurs, eller inte. Eh vi får se.

De finns inget dåligt väder, men kallt....


Jockarp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar